Szlak jedwabny ? reaktywacja. Polska znowu w grze!

Spis treści

Szlak jedwabny

 

Co łączy będziński Sławków z interesami przedsiębiorców inwestujących w import z Chin? Bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską i biegnącym z Chin szlakiem, nie bez kozery zwanym Jedwabnym!

18 października 2012 r. odbyło się Międzynarodowe Forum Własność intelektualna a biznes ? Forum małych i średnich przedsiębiorstw państw Grupy Wyszehradzkiej ? Chiny. Jak skutecznie prowadzić działalność gospodarczą i inwestycyjną na rynku chińskim. Podczas otwarcia spotkania, Olgierd Dziekoński ? sekretarz stanu Kancelarii Prezydenta RP ? wyjaśniał, jak ważną rolę pełni dla Polski Chiński rynek, wyrażając przy tym nadzieję na poprawę bilansu handlowego. Poprawę połączoną ze wzrostem eksportu rodzimych towarów do Państwa Środka, rzecz jasna…

W Warszawie

Prelegenci warszawskiego forum podkreślali wielokrotnie, że Polska jest dla Chin największym partnerem wśród państw zrzeszonych w obrębie Grupy Wyszehradzkiej. Wskazywano także na statystyki jasno określające, jak wielką moc dla rodzimego biznesu ma import z Chin.

Okazuje się, że wartość importu z Chin do Polski w 2011 roku wyniosła aż 13 mld 245 mln euro (wartość eksportu to natomiast jedynie 1 mld 350 mln euro!). Dysproporcja import kontra eksport jest porażająca. Mając na uwadze interesy rodzimych producentów i pamiętając o najszybciej rozwijających się, a najbardziej pożądanych przez chińskich odbiorców polskich branżach, Dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Ostaszewski zapewniał, że Ministerstwo Gospodarki dołoży wszelkich starań, żeby budować rozwój polskiego eksportu i ? za pomocą stosownego wsparcia finansowego dla przedsiębiorców biorących udział w misjach, targach czy chińskich wystawach ? pomagać rodzimym eksporterom.

W Chinach

Szlak jedwabny
Szlak jedwabny

Produkty z branży IT, zaawansowane urządzenia, technologie telekomunikacyjne, maszyny rolnicze, akcesoria domowe i odzież z Chin ? to właśnie sprowadzają do Polski rodzimi importerzy, nierzadko wiele ryzykując i inwestując w często bardzo kosztowny i zawsze bardzo długi transport z Chin. Samoloty, statki, kontenery ? łączone trasy, mnożone wydatki. Wszystko po to, żeby towary z Chin przewieźć do Polski szybko, tanio i bezpiecznie. A ponadto ? z pominięciem historycznego Szlaku Jedwabnego, który jest dla firm transportowych, logistyków i spedytorów bardzo kosztownym synonimem dawno minionego przeżytku. A mimo to ? import z Chin nadal bije na głowę polski eksport!

Na Szlaku

Szlak Jedwabny od ponad tysiąca lat łączy Europę i Azję, prowadząc dzielnych podróżników od III wieku przed naszą erą przez (obecnie) kazachstańskie stepy, aż do azjatyckiego eldorado ? porcelanowych, pachnących orientem i smakujących świeżością Chin. 12 tysięcy kilometrów, tony żelaza, nieskończone ilości papieru i jedwabiu przywiezione do Europy oraz hektolitry perfum i kilogramy złota przetransportowane do Chin.

Ruch towarowy rozwijał się w najlepsze aż do 1650 roku, kiedy odkryto drogę morską do Państwa Środka, w konsekwencji czego słynny Szlak Jedwabny przeszedł do lamusa…

Tymczasem w Sławkowie…

Import z Chin pociągiem
Import z Chin pociągiem

Projekt namaścił swoją obecnością sam ambasador Kazachstanu, zielone światło pomysłowi dali też władze lokalne, a ciche wsparcie udzielili rodzimi importerzy. Nowy Szlak Jedwabny wyznacza sławkowska firma Euroterminal i jej Szeroki Tor.

Czym się charakteryzuje Szeroki Tor? Przede wszystkim umożliwia dokonanie sprawnego, szybkiego i bezpiecznego przeładunku między dwoma systemami kolejowymi. A poza tym, umożliwia rozwój transportu kontenerowego na azymucie Europa ? Azja. Finalnie, projekt otwiera nową, ekspresową wręcz drogę do Chin, a połączenie kolejowe skraca czas transportu azjatyckich dóbr do Polski aż trzykrotnie (transport towarów z Państwa Środka drogą morską trwa aż 45 dni).

Tym sposobem Szlak Jedwabny wraca do łask. A import z Chin i tak jeszcze długo będzie górował nad eksportem.

 

Dodaj komentarz